Wat als de klant bij de apotheek echt centraal zou staan?

Hoe gaaf zou het zijn als apotheken de cliënten echt centraal kunnen stellen. Dan krijgt de apotheker de kans om zijn vak weer uit te oefenen, het juiste merk medicatie te leveren en de cliënten op een prettige professionele wijze te begeleiden in het zorgproces. De cliënten krijgen zonder te wachten de juiste benodigde producten en een privacy passende uitleg, dat zou top zijn. Dan zijn de hoogst scorende pijnpunten van de cliënten alvast opgelost en zit de apotheker in zijn vak. Daarnaast wordt de inrichting en het assortiment aangepast op de specifieke cliëntgroep. Er kunnen meer passende events, adviezen en bijbehorende producten worden aangeboden door de apotheker. Waardoor de zorg nog passender wordt en de cliënten met een nog beter gevoel de apotheek verlaten. Ik geloof dat het kan.

Juist door op een andere wijze de processen in de apotheek in te richten door de wensen van de cliënt centraal te stellen. Dit gebeurt uiteraard op een effectieve wijze waardoor de kosten in de hand worden gehouden. Als wachten het grootste issue is, dan dient er gekeken te worden naar een andere bedieningswijze, mogelijk is de huidige balie dan gedateerd en zijn er andere mogelijkheden. Er zijn al goede ontwikkelingen zoals een kluizenwand of bezorgservices. Goede veranderingen welke een positieve invloed hebben op de wachttijd en zeker op de tevredenheid van de cliënt.

Het tekort aan privacy is een ander pijnpunt. Er zijn diverse opties om dit op te lossen. Per apotheek dient naar een passende oplossing te worden gekeken, maar wel in het belang van de cliënt.

Het niet kunnen verstrekken van het juiste merkmedicatie is een frustratie van zowel de apotheek als de cliënt. Beiden staan machteloos, omdat zij beiden niet bepalen welke medicatie er geleverd mag en kan worden. Dit wordt namelijk door de zorgverzekeraars en farmaceuten bepaald. Wat zou het fijn zijn als de apotheek de benodigde en gewenste medicatie gewoon kan leveren, zodat de cliënt krijgt wat deze nodig heeft om een zo kwalitatief mogelijk hoogwaardig leven te leiden. Dat is uiteraard ook wat iedereen heel graag wil. Het gesprek met zorgverzekeraars kan gevoerd worden om te zorgen dat de cliënt weer centraal komt te staan. Door de cliënt centraal te stellen en het proces op deze cliënt in te richten, zal dit zorgen voor een effectiever, professioneler en plezieriger proces voor alle betrokkenen.