Zit je klant in een passend pand?

Zit je klant in een passend pand?

 

Meerdere klantgroepen werkzaam in een pand werkt dat nu wel of niet? Het is de kunst van de verhuurder om vooraf goed te bepalen aan wie hij zijn pand verhuurd en welke inrichting en faciliteiten hiervoor nodig zijn.

Voor de verschillende klantgroepen: ZP’er, start up, scale up of groeiende organisatie, is het heel logisch om werkplekken en/of werkruimte te huren. Deze ondernemingen huren een werkplek of ruimte welke periodiek opzegbaar is en van alle faciliteiten is voorzien. Dit geeft de huurder flexibiliteit, ontzorging en de mogelijkheid om laagdrempelig samen te werken met andere ondernemingen. Gelukkig zijn er diverse partijen in de markt die dit goed ondersteunen. De werkplekken zijn over het algemeen meer dan goed, inspirerend ingericht, goed gemeubileerd, goede faciliteiten en opvallend goede verse koffie.

Wel is het verrassend om te zien dat de diverse klantgroepen samen op een locatie en soms op een etage werken. Hoe kan het, dat het concept bij de ene partij wel werkt en bij de andere niet. Een mogelijke verklaring is dat het niet logisch is dat een ZP’er in dezelfde omgeving werkt als een start up of een scale up of groeiende organisatie. Elke klantgroep heeft zijn eigen behoeftes, andere werkwijzes en de core business van deze ondernemingen wensen een andere inrichting. Kortom stem de omgeving en faciliteiten in je pand af op de verschillende klantgroepen.

·         Een start up heeft behoefte aan een ruimte met creativiteit. Er moet veel worden uitgewerkt, een ruimte waar je zaken kunt   visualiseren is noodzakelijk. Meubilair dient flexibel en verplaatsbaar te zijn, wisselen van samenstelling en activiteit is wenselijk.

Daarnaast is het ook belangrijk om een testomgeving te hebben, dit kan weer verschillend zijn voor elke start up. Aangezien start ups vaak bij elkaar zitten, is het prettig als er events kunnen worden gehouden. Een restaurant of ontmoetingsplek past helemaal in het plaatje. Scale ups en groeiende organisaties kunnen dit ook enorm waarderen.

·         Een ZP’er heeft behoefte aan een werkplek of -ruimte, een ontvangstruimte om gasten te kunnen ontvangen en een vergaderruimte. Daarnaast is een rustigere omgeving om geconcentreerd te kunnen werken wenselijk.

·         Een scale ups en groeiende organisaties hebben meer behoefte aan meerdere werkplekken, vergaderruimtes en stiltewerkplekken. Daarnaast hebben ze ook behoefte aan creatieve werkplekken en creatieve vergaderruimtes en of -opstellingen. Zij wensen om in een afgebakende omgeving te zitten, dit wil niet altijd zeggen ommuurd, maar wel met een zichtbare eigen identiteit.

De situaties waar combineren van de diverse klantgroepen succesvol zijn, zijn deze waarbij ruimtes zijn ingericht voor de diverse klantgroepen. Dit betekent diverse variaties aan ruimtes met bijbehorende faciliteiten. Het is wenselijk dat er mogelijkheden zijn om te groeien met name voor start ups, scale ups en groeiende ondernemingen. Bedrijven gaan weg wanneer er onvoldoende doorgroeimogelijkheden in het pand zijn. De balans van volledige bezetting en groeiruimte creëren blijft een mooie uitdaging. Dit vraagt om anders te kijken naar je contracten en flexibilisering van de inrichting van het pand. Zodat je eenvoudig op en af kunt schalen.

Kortom wanneer je meerdere klantgroepen wilt bedienen in je pand, is het belangrijk dat vooraf wordt bepaald wie je klantgroepen zijn. En te weten wat de groeipotentie van de klant is. Hierop richt je de ruimte effectief in. Zodat het pand aantrekkelijk blijft voor de verschillende klantgroepen en je de juiste fit met doorgroeimogelijkheden kunt creëren.