Optimaliseren is de winst van vandaag, innoveren is de winst voor morgen

stay-hungry

 

Optimaliseren blijft gericht op de huidige situatie en de huidige processen. Operational Excellence is met al haar goede facetten gericht op de winst van vandaag. De focus ligt op bestaande facilitaire processen, je haalt de verstoringen en verspillingen uit bijv. je schoonmaak- en cateringprocessen, vervolgens richt je deze logisch en effectief in. Operational Excellence zorgt voor een stabiele basis.

De wereld om ons heen verandert in een rap tempo en nieuwe technologieën worden voortdurend geïntroduceerd. Mogelijk kunnen deze technologieën worden toegepast in de facilitaire processen of worden de processen vervangen. Innoveren is een andere route dan optimaliseren.

Vernieuwen is het ontginnen van een nieuw gebied. Innoveren vraagt andere zaken van een organisatie en team. Als organisatie/team ga je buiten de kaders in andere sectoren kijken. Je weet vooraf niet wat vernieuwen je op gaat leveren. Het is onzeker, onduidelijk en spannend. Het is een andere cultuur, niet alle medewerkers en managers in een organisatie passen in deze omgeving. Bij innovaties dient er zowel op de werkvloer als in de top draagvlak te zijn, de wil om samen een nieuw traject aan te gaan. Zeker voor facility management is het een flinke uitdaging om deze stap te zetten. Je bent vaak al secundair in een organisatie, je hebt geen voortrekkersrol en wordt als kostenpost gezien. Dit geeft je intern een achterstand om innovaties van de grond te krijgen.

Is dat een reden voor facilitaire organisaties om niet te innoveren, natuurlijk niet! Innovaties kunnen juist de kosten drastisch reduceren, kwaliteit verbeteren en toegevoegde waarde leveren voor de core business. Het is voor een groot deel nog een nieuw te ontginnen gebied, dus kansen en mogelijkheden om de klant nog beter te faciliteren.

Innoveren kan wel wanneer het juiste team wordt ingericht en innovatie duidelijk een onderdeel is van de strategie van een organisatie. Mensen in het team hebben de juiste vaardigheden om met een open blik naar buiten te kijken.  Er is een autonoom programma om te innoveren met de juiste tools om het team en de organisatie goed mee te nemen. In het innovatieprogramma staat de klant centraal en worden kleine stapjes gezet, voortdurend is er toetsing op haalbaarheid. Van fouten wordt geleerd om samen verder te groeien en te leren.

Kortom, zet je facilitaire toekomstbril op en kijk naar de ongekende mogelijkheden welke voor ons liggen. Mooie kansen om het verschil te maken voor de klant en nieuwe toegevoegde waarde te kunnen leveren.

Een mooie passende quote van Robert Frost:

“Two roads diverged in a wood and I took the one less traveled by”.

 

 

Geïnspireerd door de boeken:
Gijs van Wulfen, 2014, De Innovatie Expeditie, een visuele reisgids voor nieuwe diensten en producten, Van Duuren Management
Clayton M. Christensen,1997, The Innovators Dilemma, Boston, Harvard Business School Press
Rob Adams, 2016, Versus, Amsterdam, A.W. Bruna Uitgevers B.V