Data is het nieuwe facilitaire goud

data-analyse

 

Data is het nieuwe facilitaire goud

 

Het informatietijdperk ontwikkelt zich in een super snel tempo. Dit heeft op korte termijn al een flinke impact op de facilitaire processen en maakt deze interactiever. We worden omringt met duizenden sensoren welke real time data verzamelen. Dit kan gaan over het weer, licht, temperatuur, vervuiling, aantallen, aanwezigheid, gewicht, voorraden, CO2-uitstoot, afstand, lichaamstemperatuur, hartslag, bloeddruk, etc. Je kunt het zo gek niet verzinnen of er wordt data van bijgehouden. De datasets worden gebruikt om processen te monitoren en te verbeteren. Deze data geeft veel inzicht en mogelijkheden om je diensten passend af te stemmen.

Hoe gaaf is het, als je door algoritme en bijbehorende trendanalyse, proactief de juiste diensten en producten kunt leveren aan je klanten. Je kunt met grote zekerheid, services bieden waar real time behoefte aan is. Zonder dat deze service is aangevraagd,  wordt er gestuurd op basis van data-analyse. Data is het nieuwe goud en op basis van algoritmes en trendanalyses worden patronen herkent, waardoor de juiste service wordt geleverd.

Dit vergt een compleet andere facilitaire organisatie. De facilitaire organisatie zal een tech afdeling zijn. Het gaat niet meer alleen om het leveren van services, het gaat erom hoe effectief wordt de data geanalyseerd om de klant het beste te faciliteren. De herkenning van trends en voorspellende data is essentieel om de juiste service te bieden.

Het is een mooie uitdaging om in het facilitaire werkveld de omslag te maken van servicegericht naar datagericht werken. Wanneer de focus ligt op de data, zul je in staat zijn om servicegericht te werken.

Houdt het facilitaire werkveld dan op met het leveren van services, hoor ik je denken.  Nee, dienstverlening zal er zeker blijven, services zoals schoonmaak en catering dienen te worden geleverd. Alleen zal de vorm en wijze van dienstverlening veranderen. Bij deze een voorbeeld: “Op basis van de gemonitorde ochtend-activiteiten wordt een trend gezien, de data- en trendanalyse voorspelt dat jij zin hebt in cappuccino, de barista-machine is ingeseind dat jij onderweg bent en weet de verwachte aankomsttijd, dus je cappuccino wordt gemaakt, zodat deze klaar staat als jij langs komt lopen. Je neemt deze cappuccino waar je zin in hebt mee en deze wordt automatisch online verrekend”. Dit is een voorbeeld, maar straks zeker realistisch.  Hospitality zal een nog belangrijkere rol krijgen. De klantverwachtingen zullen wijzigen en klanten zullen onbewust veeleisender zijn. Dit doordat de hele wereld om de klant, datagericht werkt en alle bedrijven algoritmes en trendanalyses als basis gebruiken. Dit schept andere verwachtingen van de klant. Klanten verwachten gewoon real time service, omdat ze dit overal zullen krijgen.

Kortom we staan aan het begin van een data-revolutie. De data-ontwikkelingen zullen het facilitaire werkveld transformeren naar een nieuwe dimensie.